8/5/09

Amalan nabi ketika ribut

Hazrat aisyah r.anha meriwayatkan bahawa apabila berlaku ribut dan taufan akn zahir perubahan pada wajah nabi s.a.w.wajah baginda akn jadi pucat.baginda s.a.w akn berjalan keluar masuk dalam keadaan resah sambil membaca doa ini

“Ya Allah,aku memohon daripadaMu kebaikan angina ini dan kebaikan yang ada dalamnya dan kebaikan yang Engkau kirim dengannya dan aku berlindung denganmu daripada keburukan angina ini dan keburukan yang ada dalamnya dan keburukan yang Engkau kirim dengannya”.

Firman Allah s.w.t terhadap orang yang memperbanyakkan solat sunat:
Allah berfirman dalam hadis Qudsi,”sesiapa yang memusuhi wali-waliKu maka Aku isytiharkan perang terhadapnya.tiada seorang pun dapat menghampiri Aku kecuali denganapa-apa yang telah aku fardhukan kepadanya(yakni penghampiran kepada Allah s.w.t paling banyak dan dihasilkan dengan menunaikan segala amalan yang fardhu).Dengan perantaraan amalan sunat seseorang hamba itu akan berterusan dapat menghampiriKu sehingga Aku menjadikannya kekasihKu.kemudian Aku akan menjadi telinganya yang dia mendengar dengan telinga itu.Aku akan menjadi matanya yang dia melihat dengan mata itu.Aku akn menjadi tangannya yang dia memegang dengan tangan itu.Aku akan menjadi kakinya yang dia berjalan dengan kaki itu.sekiranya dia meminta sesuatu daripadaku pasti Aku tunaikan dan sekiranya dia meminta perlindungan daripadaKu terhadap sesuatu,pasti Aku akan melindunginya.(Jam’ul_Fawaid)

Isteri-isteri Rasulullah s.a.w:
-Hazrat Khadijah r.anha
-Hazrat Saudah r.anha
-Hazrat ‘aisyah r.anha
-Hazrat hafsah r.anha
-Hazrat zainab r.anha
-Ummu Salamah r.anha
-Hazrat zainab binti Jahsh r.anha
-Hazrat juwairiah binti Harith bin Abi Dhirar r.anha
-Ummul-Mukminin Hazrat Ummu Habibah r.anha
-Hazrat Sofiyyah r.anha
-Ummul-Mukminin Hazrat Maimunah r.anha

1 comment:

  1. tahniah qider..
    mknanya,nk jd org yg Allah sayang,caranya dgn bersungguh sungguh menunaikan kewajiban.kan?


    *iqbal syarie*

    ReplyDelete

SEJARAH FELDA

SEJARAH FELDA